מדריך בסיסי לשפת קוטלין
שפת קוטלין הינה שפת תכנות שפותחה על ידי אנשי מקצוע בחברת תוכנה רוסית מובילה ומוכרת, הנקראת על שם אי רוסי השוכן במפרץ פינלנד, בין רוסיה לפינלנד.
מדובר בשפה מודרנית המתויגת כ- static-typed וניתן להריץ אותה על גבי JVM. מפתחי החברה, היו מעוניינים בתכנות של שפה המבוססת על JAVA (ואכן ביצעו לא מעט צעדים לשם כך),
אך בסופו של דבר הגיעו למסקנה שהתוצאה לא עומדת בסטנדרטים והפתרון שהם מצאו היה - פיתוח שפה חדשה מאפס.
כיום, השפה מבוססת על מספר טכנולוגיות מוכרות והיא מביאה עמה תרומה גדולה לביצועי מערכת האנדרואיד ולא סתם הכריזה גוגל בעצמה ששפת הקוטלין היא המתאימה והמועדפת ביותר עבור אפליקציות המבוססות על אנדרואיד.
הכרזה זו הביאה עמה פריצת דרך והערכות מחודשת של אנשי מקצוע רבים לשכלל את השפה, מבלי להזניח את היתרונות שהיא מספקת לתשתית שבה היא מוטמעת.
מי שחשב ששפת הקוטלין היא לא מאשר טרנד חולף, נאלץ להודות שטעה, שכן הקוטלין אכן מסתמנת כאלטרנטיבה המועדפת להרצה על JVM. כעת, מפתחים רבים כבר חושבים על הצעד הבא, ומשקיעים בפיתוח השפה שתתאים עבור ממשקים נוספים..
מה היתרונות המיוחדים של שפת תכנות זו?
להלן רק חלק ממה שנחשבים כיום ליתרונות גדולים של השפה המוכרת:
- שפה ידידותית למשתמש - התחביר שלה נחשב כמינימליסטי מצד אחד אך דומה מאד לזה של JAVA מצד שני. המינימליסטיות הופכת אותו למודרני וידידותי למשתמש.
- חופף לשפת JAVA - זוהי בשורה משמחת למפתחי java. בזכות התחביר הדומה - ממשקים רבים המבוססים על JAVA יעבדו טוב גם עם קוטלין וההדדיות הזאת נוחה מאד לעבודה ולתפקוד יעיל ומיטבי של הפונקציות.
- טיפול נוח בבעיות פיתוח מורכבות - בשפת הקוטלין ניתן להריץ תהליכים שונים באופן מובנה על מנת לטפל בכפילויות אך לעשות זאת באמצעים פשוטים ולא על ידי פונקציות מורכבות או סבוכות.
קלה להתממשקות - הקוטלין ידוע ב- IDE מצוין ובעל תמיכה מעולה. פונקציות המבוססות על קוטלין יכולות לעבוד בסנכרון והדדיות הן עם JAVA והן עם JAVA SCRIPT.
כאשר מבצעים סנכרון יזום חשוב לשים לה להתממשקות של כל התיקיות מבלי שנתונים נשארים בחוץ. השפה עשירה ומאפשרת טווח פעולות ותמרון גבוה מאד.
חשוב להכיר אותה לעומקה ולהבין את המורכבות המיוחדת שעליה היא מבוססת. ההתקמפלות של קוטלין יעילה מצד אחד אך נחשבת יחסית לאיטית מצד שני, מבין שפות תכנות אחרות כיום.
דוגמאות למושגים שגורים משפת הקוטלין
- משתנים ושמות - בניגוד ל- JAVA או שפת C - המשתנה מוגדר כ- var. סדר הרישום הוא קודם שם המשתנה ולאחר מכן הסוג שלו (טיפוס). יש משתנים קבועים וידועים מראש ברמת ההגדרות ולכן אין צורך להגדיר עבורו באילו סוגי משתנים מדובר.
- הצירוף - val (בדומה לצירופים final ב- JAVA) הנו ערך קבוע שלא ניתן לשינוי. במידה והמפתח ינסה לשנות את הערך תוצג בפניו הודעת שגיאה.
- מחרוזות - בדומה לשפות תכנות אחרות - גם המחרוזת בשפת הקוטלין היא אובייקט. כאשר מגדירים ערך למשתנה - אין צורך לחזור עליו או להכריז על טיפוס. הסימן /n יסמן שזו תחילתה של מחרוזת חדשה.
בעצם ניתן לומר שההיפך הוא הנכון - שורה חדשה לא תתחיל את המחרוזת כפי שהתכוון המפתח.
כאשר יזוהה הסימן $ יבוצע שרבוב (בחינה של משתנים הלוקחים חלק בפונקציות של התהליך) בין כמה ערכים נתונים. חשוב להבין את ההבדל בין ערכים המופיעים בפני עצמם או כאלה הנתונים בין מרכאות.
- לולאות - כמו בתהליכי פיתוח ותכנות אחרים - חשוב מאד להגדיר ללולאה את הטווח שלה באופן מספיק ברור באמצעות שימוש ב- range. ניתנת האפשרות גם לעשות שימוש באפשרויות האיטרציה (Iteration) וגם כאן, יש להגדיר במפורש.
בנוסף, ישנה אפשרות לסכום ערכים או מספרים וגם לבצע ספירה לאחור על ידי הגדרה נכונה של הלולאה.
גם כאן ניתן לעשות שימוש ברשימות: גם למען הסדר והמיון וגם לשם קבלת פלט של הערכים הדרושים למשתמש