מרעיון לסטארטאפ – שלבים בדרך להקמת סטארטאפ בישראל
מרעיון למציאות - כך תתחילו להקים מיזם וסטארטאפ
הקמת סטארט אפ בענף תחרותי כמו הייטק, היא צעד משמעותי, מאתגר ומספק, שעשוי גם להניב לכם בהמשך הדרך, תגמול כספי נאה. עם זאת, על מנת להפוך את הרעיון המבריק שיש לכם בראש לכדי סטארט אפ רווחי ומצליח, חשוב לעבוד בצורה יסודית ומסודרת ולהקפיד על השלבים העיקריים הבאים.
שלב ראשון – בחירת רעיון
השלב ההתחלתי של כל סטארט אפ הוא לבחור את הרעיון הספציפי. רעיונות להקמת סטארטאפים עוסקים לרוב בפיתוח טכנולוגי, למשל מוצר ייחודי, רכיב חדש, אפליקציה, תוכנת מחשב, שכלול של מוצר קיים וכדומה. חשוב שזה יהיה רעיון חדשני ומקורי, העונה על צורך מסוים של המשתמשים או מהווה פתרון אידיאלי לבעיה כלשהי.
שלב שני – בדיקת היתכנות
בשלב זה חשוב לפתח גרסה בסיסית של אותו מוצר ראשוני, כדי לעשות לו בדיקת היתכנות בקרב קהל משתמשים אובייקטיבי. המטרה של הבדיקה היא לראות שישנו ביקוש ממשי למוצר ושיש משתמשים שמעוניינים לרכוש אותו.
כמו כן, זהו כלי חשוב שיכול לסייע לכם לקבל הערות וחוות דעת מאותם משתמשים ובהתאם, להחליט על שיפורים או שינויים כלשהם במוצר. בשלב זה בתהליך, לא מומלץ להשקיע סכומים גדולים אלא להיות מחושבים וזהירים כדי לא לבזבז כספים ולהיכנס לקשיים כלכליים.
שלב שלישי – הגנה משפטית
הקמת סטארטאפים בתחום הייטק דורשת התנהלות משפטית מקצועית ונכונה. שכן, יש לקחת בחשבון מגוון היבטים חשובים. למשל, צריך לחתום על הסכם מייסדים המסדיר את מערכת היחסים בין השותפים בחברה וחלוקת התפקידים, להגן על הקניין הרוחני, לערוך הסכמי סודיות, לחשוב על מנגנונים שיחולו לאחר התרחבות של המיזם בעתיד, ביצוע הפעולות הבירוקרטיות הדרושות למען הקמת החברה וכדומה.
שלב רביעי – גיוס משקיעים
תהליך של הקמת סטארט אפ הוא יקר ומצריך השקעה של הון עצום. לשם כך, נדרשות חברות הייטק למצוא מקורות מימון, שיכולים להיות משקיע פרטי, קבלת הלוואה מהבנק, קרן הון סיכון וכדומה. שלב זה של גיוס משקיעים הוא קריטי, כדי שיהיה את הכספים הדרושים לפיתוח המוצר או הטכנולוגיה הממשיים.
לשם כך, יש להכין תוכנית עסקית מקצועית ומפורטת, אותה תוכלו להציג בפני המשקיעים השונים. בתוכנית העסקית שאתם בונים יש לציין את היתרונות של הסטארט אפ, לאיזה קהל לקוחות אתם מכוונים את המוצר, מהם המאפיינים שלהם וכדומה.
שלב חמישי – הכנת אב טיפוס
הכנה של אב טיפוס לגרסה המקדימה של המוצר (מה שמכונה גם פרוטוטייפ או דמו) ממחישה את הרעיון בצורה ויזואלית ומראה את התכונות של המוצר.
את אותו פרוטוטייפ אפשר להציג אחר כך כחלק ממצגת מתומצתת שערוכה במקצועיות או לשלב בפרזנטציה. בצורה זו, תוכלו למשוך יותר בקלות שותפים, יזמים או משקיעים פוטנציאליים לפרויקט. חשוב לשים לב לבנות אב טיפוס שמתאים לתוכנית העסקית של הסטארט אפ.