כל מי שהיה אי פעם בסיטואציה של
חיפוש עבודה ודאי זוכר זאת כחוויה שיש בה לא מעט קושי. הן מהבחינה הנפשית - התסכול, החשש, אי הוודאות, והן מהבחינה הטכנית – יישומית - כתיבת קורות חיים, ראיונות עבודה, מבדקים מסוגים שונים וכולי.
יחד עם זאת, חיפוש עבודה הוא תהליך שרובנו חוו בעבר או יחוו בעתיד, וטוב נעשה אם נחליט להתייחס לתהליך מסוג זה כאל פרויקט, שבסופו של דבר יביא אותנו למקום טוב, ואולי אף למקום טוב יותר מהיכן שאנו נמצאים כעת.
בפרוייקט כזה אנו צריכים לגייס אנרגיות (ורצוי חיוביות...), גישה אופטימית וענייניות! יצאנו לדרך...
כשאנו מחפשים עבודה עומדות לרשותנו מספר אופציות, וברצוני להתמקד בשלוש מהן:
- חיפוש באמצעות קשרים אישיים
- חיפוש באמצעות חברות השמה
- חיפוש באמצעות פניה פרואקטיבית לחברות ספציפיות
נתחיל בקשרים האישיים. הכוונה היא בעצם ליצירת networking, שלרוב קיים אך איננו מנוצל, בדרך כלל כי לא נעים לנו...
אתם ודאי מכירים את הביטוי של "נעים מת מזמן", אז אני יוצאת מנקודת הנחה שאכן, בסיטואציה של חיפוש עבודה, אם הוא לא מת, אז לפחות הוא די רדום... בעת חיפוש עבודה צרו קשר עם מכרים וחברים, מנהלים או עמיתים שלכם לשעבר, שכנים, הורים של ילדים מהגן, חברים של חברים וכל מי שעשוי לפתוח בפניכם דלתות.
צרו קשר טלפוני, הסבירו באופן ענייני את מצבכם ואת רצונכם להסתייע בהם ושילחו להם את קורות החיים בצירוף מכתב מקדים, וכמובן תוך הבעת תודה על נכונותם לעזור.
במקרים מסוימים (על-פי שיקול דעתכם) הייתי ממליצה להזמין חלק מאנשי הקשר שנראים לכם יותר רלוונטיים לכוס קפה (על חשבונכם...) ולנסות לחשוב יחד על כיוונים ואנשים נוספים שאותו אדם יכול להפנות אתכם אליהם.
חיפוש באמצעות חברות השמה הוא הפופולארי ביותר, ולא בכדי.
חברות השמה מקצועיות ובעלות מוניטין יכולות לתת שירות מצוין ואפקטיבי למחפשי העבודה.
ההתקשרות לחברת ההשמה נעשית על-פי רוב דרך התקשרות אישית עם יועצת/רכזת השמה. אותה יועצת השמה מכירה היטב את צרכי הארגון לו היא מספקת את השירות ולרוב גם מכירה את התרבות הארגונית ואת הנפשות הפועלות בארגון.
לרוב היא מתמחה בתחום מסוים (כמו למשל, הייטק, ביוטכנולוגיה, אדמיניסטרציה,
בכירים וכד') והיא מקושרת לארגונים רבים, שהם בעצם הלקוחות שלה.
כמחפשי עבודה גם אתם הופכים להיות הלקוחות שלה ובאמצעותה אתם יכולים להיחשף למגוון חברות וארגונים. הליווי המקצועי של יועצת ההשמה (שמקבל גם אופי אישי ברוב המקרים) ממשיך להתקיים לאורך תהליך הגיוס, אם זה בבחינת מתן טיפים וסיוע בתהליך המו"מ (איפה כדאי להתגמש, מה מקובל מבחינת התנאים בשוק וכד'), וכן בתהליך ההתאקלמות בארגון בשלב הראשון.
יועצת השמה מקצועית מכירה היטב את המגמות בשוק ויכולה להמליץ על אפשרויות נוספות לבחינה, אולי אף כאלה שלא מעלים על הדעת.
חברת השמה מקצועית ורצינית תוכל לקדם ולפעול למימוש צרכיו ושאיפותיו של מחפש העבודה, תוך התאמה מירבית ומוצלחת לטובת הארגון. בחברה כזו מחפש העבודה יודע שאם הוא לא שם, הוא לא קיים...
ולבסוף, פנייה פרואקטיבית לארגונים ספציפיים יכולה להיות אופציה טובה, אם מחפש העבודה יודע בדיוק מה הוא מחפש ויודע שזו החברה בה היה מעוניין להשתלב. ארגונים ציבוריים או ממשלתיים לרוב יפרסמו מכרזים שיחייבו אתכם במסגרת הליך בירוקראטי רשמי לצרף מסמכים נדרשים בנוסף לקורות חיים לצד גופים פרטיים שבמרבית המקרים יפרסמו מודעות דרושים רגילות.
פניה כזו טובה קודם כל בשל המימד הפרואקטיבי...
מנהלים רבים מעריכים תכונות כמו יוזמה ונחישות (גם יצירתיות רבה תידרש במאמץ מסוג כזה), ואדם שפועל באופן כזה כדי להגיע לראיון בחברה אצל מנהלת משאבי אנוש או כל מנהל אחר, יזכה לכמה נקודות זכות עוד בטרם עבר את הראיון.
פה זה יכול להתחיל, אבל פה זה לא נגמר. בתור התחלה, זו בהחלט התחלה טובה. יחד עם זאת, פניה מסוג זה היא בבחינת "ננסה ונראה", מאחר ואינה באה כתוצאה מידע מבוסס על צורך כזה או אחר בחברה.
אז אין ספק שמעבר לגישה אופטימית והתארגנות פרויקטאלית נדרשים אורך רוח ונחישות. "פתיחת דלתות" בהקשר זה היא לא תמיד פשוטה, אבל היא ללא ספק נחוצה וכל אחד יכול לדמיין לו מה יימצא עבורו כשהדלת תיפתח ולשאוף לכך.