המעבר מאיש צוות למנהל
" ארגון הגל השלישי " הינו מושג שהומצא ע"י אלווין טופלר אשר חזה את השינויים הניהוליים בעידן החדש. תעשיות העידן החדש מתפתחות בעידן של " מידע ". עידן המידע מאופיין ע"י התמודדות עם זמנים משתנים, מוצרים שמותאמים בתגובה לצרכים כלכליים וחברתיים, ועובדות אלה דורשות צורות עבודה יותר גמישות, מבנים ארגוניים שטוחים יותר, יצירתיות רבה והתארגנות לחידושים.
הצמיחה המהירה של חלק מחברות ההייטק מציבה שינויים ארגוניים רבים.
משמעויות המעבר ממהנדס למנהל
א. עובדים רבים בחברות ההייטק מקודמים לתפקידי ניהול זמן מה לאחר שעבדו כמהנדסים בארגון זה או אחר. חלקם עובדים צעירים יחסית, חלקם בעלי נסיון ניהולי מצומצם או ללא ניסיון כלל, ולרוב קודמו לתפקיד הניהולי עקב יכולותיהם הגבוהות בתחום המקצועי. מנהלים אלו נדרשים להתמודד עם דילמות חדשות בעת המעבר לתפקיד הניהולי כמו גם עם מטלות שונות ודפוסי עבודה שלא היו מוכרים מעבודתם כאנשי צוות, לדוגמא:
ניהול משאב אנושי ולא טכני.
קביעת לוחות זמנים לאחרים.
האצלת סמכויות.
עמידה ביעדים שפירושה השלמת המשימה ע"י הצוות כולו ולא רק על העובד הבודד.
ב. ניהול עובדים וצוות
כישורים טכניים אינם מספיקים לשם הנעת צוות ועובדים. על מנת להניע את הפרטים ואת הקבוצה כצוות לעבר המשימות הנדרשות נזקק המהנדס לפתח ולנצל את יכולות הניהול והמנהיגות שלו, כישורים שבעבר פחות נדרש להם.
דילמות של מנהלים במעבר מעובד למנהל
1. סדרי עדיפויות מוכתבים ע"י מנהלים – הצבת מטרות וסדרי עדיפויות לאחרים
אם בעבר המהנדס פעל לפי הוראות מנהלו, כעת עליו לקבוע לכפיפיו תכנית עבודה הדורשת הצבת מטרות ברורות ובהירות, מציאותיות ומדידות. הוא נדרש ללמוד קביעת סדרי עדיפויות, וכן ללמוד להעריך את יכולות וחולשות הצוות עליו הוא ממונה לשם יצירת תכנית עבודה דורשנית מחד, אך מציאותית מאידך.
2. בחינת המיקרו מול המאקרו
כמנהל הוא נזקק ליכולת להבחין בין ראיית המיקרו, הפרטים לבין תפיסת התמונה הכללית, המאקרו. לכך ביטויים שונים, לדוגמא: היכולת מחד לבחון עבודתו של כל אחד מאנשי הצוות כפרט, ומאידך היכולת לתפוס בתמונת מבט מרוחקת יותר את התמונה הכוללת, את משימות כלל הצוות כקבוצה, או היכולת לבחון את העשייה היומיומית מול מטרה הכללית. היבט נוסף הוא החשיבה לטווח קצר מול חשיבה לטווח ארוך.
3. מעבר מעבודה עצמאית לעבודה מבוזרת
אחריות על מספר רב של משימות הנדרשות לביצוע בזמן קצר בצורה הטובה ביותר תדרוש ממנו יכולת להאציל סמכויות ויכולת לסמוך על אחרים לבצע את המשימות, גם אם לא בדרך בה הוא עצמו היה מבצע.
4. עד אתמול " חבר " – היום " מנהל חברים "
נוצרת דילמה עקב המעבר מ"אחד מחברי הצוות" לעמדת מוביל הצוות. התמודדות זו דורשת את היכולת ללמוד להניע צוות דרך מקורות עוצמה (הנעה) נוספים לעוצמה הקודמת של יחסי החברות. דילמה נוספת שיתכן שמעסיקה כעת היא האם ניתן להישאר חבר של אנשים שכעת עליך להובילם. כן ייתכן שיצטרך להתמודד עם התנגדויות אפשריות מצד אנשים בצוות שיתקשו להשלים עם עובדת קידומו מול הישארותם במעמדם הקודם, כחברי צוות.
דילמה אופיינית למצב זה יכולה להיות לגבי מקורות העוצמה שלו מול אנשי הצוות. מנהלים רבים נוטים להשתמש בסמכותם על מנת להניע את הצוות להשיג את המטרות. סמכות מוגדרת בספרות המקצועית כזכות הלגיטימית לדרוש ציות מהכפופים ולתת הוראות לביצוע תפקידים ומשימות המוגדרים במסגרת הארגון. מנהל שישתמש בסמכותו יכול להורות על ביצוע הוראה " כי ככה אמרתי " או " תעשה את דברי כי אני המנהל פה " לדוגמא. שימוש באמצעי זה מופיע לרוב כאשר לא מודעים ליכולת להשתמש במקורות עוצמה אחרים. מקורות עוצמה אלו תלויים בכושר וביכולות אישיות ואינה נגזרת רק מתוקף המינוי הפורמלי.
5. הערכת ביצועי מנהלים מול הערכה גם ע"י כפיפים ועמיתים
אם בעבר נמדדו ההישגים האישיים ע"י מנהלים, כעת ימדדו גם ע"י הכפיפים. זהו אתגר הדורש מאמצים כפולים. אתגר נוסף שייתכן שחווה גם בתפקידו הקודם הוא המדידות וההשוואות שלו ושל קולגות. גם אתגר זה ידרוש התמודדויות נוספות. אתגרים אלו הופכים לקשים יותר במציאות בה לגורמים שונים יש ציפיות שונות, אינטרסים שונים ותפיסות שונות של מטרות העשייה. לעיתים יהיה תיאום בין כלל השיקולים, אך פעמים רבות ימצאו סתירות ויזדקק לקבל החלטות בידיעה שהעדפת שיקול אחד פוגעת בשיקולים אחרים.
6. אחריות מול סמכות
כמנהל יוכפפו תחתיו מספר תחומי אחריות חדשים. בתחומים אלה ידרש להציג תוצאות והצלחתו תמדד ע"י השגים. במקביל לתחומי האחריות יקבל סמכויות שונות, אך לעיתים יזדקק להתמודד עם מצבים בהם יש לך אחריות, אך יתכן שלא סמכות.
לסיכום
הכניסה לתפקיד ניהולי מעלה בפני המנהל דילמות חדשות ולא מוכרות. חלקן תוארו לעיל ורבות מהדילמות השונות כמו נאמנות למשימה מול נאמנות לעובדים, נאמנות לממונים מול נאמנות לעובדים נחוות יום יום במהלך העבודה הצוותית. כדי להתמודד בהצלחה עם המציאות והתפקיד החדש נדרשת נקודת מבט שונה מזו של איש צוות ויכולת מנהיגות וניהול שהם כישורים שנדרשו פחות בתפקיד הקודם.