מה לעשות כשלא מקשיבים לרעיון שלך?

כל חברה צריכה אנשים שיחשבו בשבילה. אנשים כאלה, רעיונאים, הם אנשים שרואים הזדמנות פתוחה במקום שאף אחד לא ראה אותה קודם. לפעמים זה משהו פשוט ולפעמים משהו מסובך, אבל כשהם עולים על משהו גדול, רעיון שלהם יכול להיות שווה הרבה הרבה מאוד כסף!
 
 
הנה 7 גישות שיסייעו לך להשמיע את הרעיון שלך במקומות הנכונים:

גישת Brain writing
הפוליטיקה חוגגת ומקשיבים רק לחזקים?
חושד שלא אוהבים אותך בחברה?
אולי מישהו מתנכל לך ומסכל כל הצעה שלך?
הבוס מתנגד לרעיון שלך ובגלל זה כולם חוששים לתמוך ברעיון?

אם ענית בצורה חיובית על אחת או יותר מהשאלות הנ"ל נסה את גישת ה- Brain writing

 

 

 

 

כיצד עושים זאת?

1. דרושים רעיונאים. נאמר שיש לך רעיון לשירות חדש אותו צריכה החברה להעניק ללקוחותיה.  בקש מעמיתיך למשרד לכנס ישיבת רעיונות בנושא שקשור לרעיון שלך, למשל שירות לקוחות או חדשנות בחברה. שים לב, אף אחד לא צריך לדעת שאתה מנסה לקדם את הרעיון שלך.
2. הסבר לעמיתיך שישיבה בשיטת ה- Brain writing אורכת כ-  1/2 שעה, לא יותר, והיא חוויה מועילה ומהנה היוצרת כר פורה לפיתוח רעיונות חדשים. יש להניח שלא תתקל בהתנגדות גדולה לקיום ישיבה קצרה מסוג זה.
3. הישיבה מתחילה. המוזמנים ישובים סביב שולחן בצורה אקראית, לכל משתתף מחולק דף. כל דף מורכב מטבלה בת  3 טורים ו-10 שורות. כל תא הוא רעיון.
4. כל עובד מתבקש לכתוב 3 רעיונות שונים בשורה הראשונה. העובד הראשון שמסיים מעביר את הדף למרכז השולחן ומחכה. כאשר העובד השני שמסיים מעביר את הדף למרכז השולחן, לוקח אותו הראשון וממשיך בשורה הבאה לפתח את רעיונות העובד השני. העובד השני מחכה לדף של העובד השלישי וכן הלאה. כך נשמרת האנונימיות ונמנעות פסילות על רקע אישי. כאשר רעיון מסוים הגיע לנקודת המיצוי שלו, ניתן לפתוח שורת רעיונות חדשה.

בגרסאות משוכללות יותר של השיטה מבצעים הפסקות קצרות בהן מקרינים על מסך תמונה מסוימת, משמיעים קול מסוים, צלילים או מוסיקה, או רואים סרטון קצר. זאת על מנת לעורר אסוציאציות ולעודד את היצירתיות.

כללי ההשתתפות הבסיסיים בישיבת Brain writing הם:

1. איסור מוחלט לפסול רעיונות או להביע ביקורת.    

2. כל הרעיונות מתועדים.    

3. שכלול ופיתוח רעיונות שהציעו עובדים אחרים יראה באהדה.    

לאחר הישיבה אוספים את הרעיונות ומעבירים אותם לבחינה של מועצת המנהלים, או לחלופין מעבירים אותם לבנק רעיונות קבוע (אפשר לחזור על תהליך ה-Brain writing  מספר פעמים ולבנות בנק רעיונות מתפתח בו משתמשים ברגעי הצורך).

להקשיב לרעיון

השימוש בשיטת Brain writing מעודד חשיבה חיובית ורעיונות חדשים ומכשיר את הסביבה להעלאת ופיתוח רעיונות.

גישת ג'רי מקגוויר (א')
שיטת ג'רי מקגוויר, על שמו של ג'רי מקגוויר, הדמות אותה שיחק בסרט טום קרוז, גורסת שאם זה לא הולך בכוח, זה הולך בעוד יותר כוח ובעוד יותר מוח. לא הקשיבו לרעיון שלך? אמרו לך לא? דחו אותך בתירוצים נדושים? תראה להם!
כתוב מסמך ארוך בו תפרט את הרעיון שלך.

א. איסוף מידע - ראשית, אסוף את כל האינפורמציה הרלוונטית. חפש בכל מקור שתמצא לנכון:
ספרים, אינטרנט, ארכיונים. לפי הצורך התייעץ אנשי מקצוע רלוונטיים. אם הרעיון שלך שיווקי בעיקרו התייעץ עם איש שיווק. אם הרעיון טכנולוגי, היפגש עם טכנולוגים מומחים. אם הרעיון שלך פותר בעיה, פגוש האדם שמכיר אותה טוב מכולם.

ב. הדו"ח - סדר הכתיבה
- תת-כותרת. תאר בקצרה (3-2 שורות) את עיקר הרעיון - התייחס לערך המוסף של הרעיון של הרעיון ולמספרים (how much).  אם, למשל, הרעיון שלך עשוי לשפר את אחוז המכירות בחברה, תאר את השינוי הנדרש ואת התועלות לחברה.
- תאר בצורה בהירה את המצב הנוכחי ואת הרקע לצורך בשינוי.
- תאר את הפתרון שלך, את הדרכים בהן ניתן ליישם את הפתרון, את העלויות הצפויות, ושוב- את התועלות הצפויות לחברה מיישום הרעיון.
- שלב רשמים משיחות שקיימת בנושא - הדגש את שמותיהם של אנשי המקצוע ששוחחת איתם בנושא ופרגן להם.
  המטרה היא להקטין התנגדויו לשינוי ולהעלות את רמת המחויבות.  לדוגמה:(משה ממחלקת שיווק העלה רעיון מצוין שאנחנו...)
- הבא אסמכתאות לדבריך - הדגש שאתה מסתמך על עובדו ונתונים תקפים. התנהג כמומחה הבקיא בכל היבטי הרעיון.
- דבר במספרים ועדיף כאלו שסימן ה-$ בצידם. אנשים אוהבים נתונים מספריים, אם תשתמש בכאלה, אנשים ימנעו מויכוח.

ג. הישיבה - חלק את המסמך לעמיתיך ולממונים עליך. לאחר השקעה כזאת מצדך, בוודאי לא יסרבו לקיים ישיבה בעניין. לפני הישיבה, וודא ששאר המשתתפים קראו או לפחות עיינו במסמך, שוחח עימם אישית והסבר להם את יתרונות הרעיון. גרום להם להרגיש שבכך שיתמכו ברעיון יהפכו גם הם לחלק ממנו ויהפכו לחלק מכוח במגמת עליה שבכוחו למשוך אותם למעלה. תן להם להרגיש שיש להם מה להרוויח מתמיכה ברעיון. הדגש כיצד הם יוכלו לתרום ולהשתלב במערכים החדשים, כיצד הרעיון שלך יוכל לשרת ולקדם אותם באופן אישי.

גישת ג'רי מקגוויר (ב')
מק'גוויר (א') לא הצליח? עדיין מתעלמים ממך?
גם ג'רי מקגוויר קיבל תגובה שלילית, למעשה, הוא פוטר מעבודתו.
מה הוא עשה? פתח חברה משלו.

אם הרעיון שלך מוצלח כל כך אולי כדאי גם לך לפתוח חברה משלך. אחרי הכל למה שאחרים יעשו כסף על ההמצאות שלך? ממציאי הטטריס הקלצ'ניקוב, לדוגמה, לא ראו אגורה מההמצאות שלהם (ייתכן שהמנכ"ל קנה להם זר פרחים).

אבל לפני שאתה עוזב, וודא שיש לך את האישיות המתאימה בשביל להיות עצמאי. האם יש לך את המשאבים לפתח את הרעיון? האם אתה מוכן להשקיע בכך את הזמן הנדרש?

נדרש ממך לבדוק שוב, הפעם בזהירות ובמהימנות רבה שבעתיים, כי הרעיון אכן מוצלח ובר יישום.

בשלהי שנות השבעים חברת זירוקס הייתה היחידה שהחזיקה גרסה מוקדמת של המחשב האישי, מחשב מרושת ובעל ממשק גרפי בשם craP. נשמע טוב, לא? לרוע מזלם מנהלי החברה סירבו להבין את הפוטנציאל המסחרי של ההמצאה, ולא השכילו לפתח אותה. הגיע סטיב ג'ובס לביקור בחברה, ראה, התרשם, הקים את Apple והשאר היסטוריה. כיום זירוקס, המתמקדת עדיין בשטח מכונות הצילום, ממשיכה לאבד משווי מניותיה ומעדיפה לשכוח פרק עגום זה בתולדותיה.

גישת הבכיר
לפעמים אתה מוקף באנשים חסרי חזון, מעוף או תושייה שאינם יודעים לזהות רעיונות טובים. בה בעת, פעמים רבות פניה אישית לאדם בכיר עם "ראש פתוח" תקצר תהליכים ותעניק לרעיון שלך תומך נלהב, מתמיד ובעל השפעה שיתמוך בו על כל שלביו. אתה צריך להגיע לאותו בכיר נועז!.
לאחר שתאתר את אותו אדם, קבע לך פגישה עימו (חברות רבות נוקטות במדיניות של 'דלת פתוחה').

רגע! לפני שאתה הולך יש עוד כמה דברים לעשות:
א. ברר איזה סוג רעיונות הוא אוהב - רעיונות טכנולוגיים בלבד? אולי שיווקיים או שירותיים?
ב. איך כדאי לדבר אליו. איזה טיפוס הוא? מהן תכונות האופי שלו? איך הוא מעדיף שמסבירים לו דברים? איזה יוזמות הוא קידם עד היום בחברה?לאיזה יוזמות הוא התנגד? התאם את עצמך לסגנון שלו.
ג. הכן מסמך בנוסח ג'רי מקגוויר (א') - המסמך לא חייב להיות ארוך ומפורט כמו המסמך המתואר בשיטת ג'רי מקגוויר אבל עדיף להיות מוכן לענות על כל השאלות המופיעות במסמך.

גישת דומפה או: קבע עובדות בשטח!
גישה זו קרויה על שמו של פעיל מועצת יש"ע אהרון דומב, שהיה מוכר בכינויו 'דומפה'. דומפה היה ידוע כאדם שלא מקבל 'לא' כתשובה. הוא התייצב וקבע עובדות בשטח. נניח שבבוקר הממשלה סירבה לאשר בניית התנחלות חדשה, באמצע הלילה דומפה הביא עשרות מתנחלים ובבוקר רחשה לה קריה חדשה בסגנון חומה ומגדל של פעם.

גם אתה יכול לעשות כך. לא רוצים להקשיב לרעיון שלך? קדם את הנושא ללא אישור. אף אחד לא יכול לאסור עליך לעבוד. אף אחד נושף בעורפך או מסתכל מה אתה עושה כל הזמן, נכון?! בכל רגע פנוי, קדם את הרעיון שלך ואת התוכניות הקשורות אליו. פנה לעצמך זמן וקיים עם אנשים ישיבות בהן תשתף אותם ברעיון שלך. הפוך אנשים נוספים לקנאים לרעיון. הפוך את הרעיון שלך לעובדה (בהתהוות).

העבודה שלך צריכה להיות בפרופיל נמוך אבל כעובדה שאינך מתבייש בה. אתה מקדם את הרעיון הזה כחלק מתחום אחריותך וזהו! אחרי שתקדם את הפרויקט בצורה משמעותית יהיה לך קל יותר לאשר את הנושא ורוב הסיכויים שכבר לא יוכלו לסרב לך.

גישת ישעיהו
לפי גישת ישעיהו עליך להפחיד אותם עד שהם ייצמדו לך למכנסיים רועדים מפחד.
הגישה נקראת על שם הנביא ישעיהו שהיה אחד מנביאי הזעם העצבניים יותר בתולדות ישראל. תפקידו של נביא זעם, אם אינך יודע, הוא לזעום ולזעוף בנבואות חרון ואימה עד שכולם יחזרו בתשובה. גם היום רבים מהמצטרפים לדתות השונות עושים זאת מפחד אלוהים, ומפחד הנבואות המאיימות העונשים המבעיתים ששליחי הדתות מבטיחים להם.

גם אתה יכול לעשות את חלקך ולאיים על עמיתיך עד כדי כך שיחששו לעמוד מולך ויצטרפו אחד אחד. הצף אותם בנאומי אימה ופרט בפניהם את התוצאות הנוראיות שאי יישום רעיונך יביא אליהן.

השתמש בעובדות קיימות על מנת למצוא השלכות מאיימות לעתיד החברה. ספר להם על חברות בעלות קווי דמיון כלליים לחברה שלכם, שקרסו במצבי דמיון כלליים לחברה שלכם. הבא אסמכתאות לטיעוניך -  משיטות ניהול קיימות או ידיעות עיתונאיות שחוזות מגמות אליהן הרעיון שלך מכוון. היה בטוח בעצמך ואל תמנע מהטפות נלהבות או מבהילות ככל שיהיו.

השיטה הזו היא מניפולטיבית בצורה נפלאה כל כך, שמהר מאוד תופתע לגלות שרבים מהמתנגדים כבר לא יתנגדו כל כך. בסה"כ הרי אין להם אינטרס אישי בעניין והם לא רוצים להיות מאלו שהכשילו את הרעיון והביאו להרס רב כל כך.

סיכום
רעיון מקורי יכול לקדם את החברה בצורה משמעותית. קידום הרעיון אינו מובן מאליו, אך כדאי.
לא מקשיבים לרעיון שלך? נסה ליישם את אחת הגישות שהוצעו למעלה. שים לב, התאם את הגישה שלך לסביבה בה אתה עובד.

יש לך גישה אחרת לגרום לארגון להקשיב לרעיון? נשמח אם תשתף אותנו.

למשרות דרושים הייטק לחצו כאן >>

מחבר: צוות Jobinfo

חזרה חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה