השפעת דור ה-Z על שוק העבודה: כל מה שצריך לדעת
דור ה-Z הוא הדור הדמוגרפי של מי שנולד בין השנים 1996 עד 2012, וזהו למעשה הדור הראשון של הילדים הדיגיטליים מאחר שבני דור ה-Z נולדו לתוך סביבה עתירה בטכנולוגיות, והם גדלו עם מסכים ביד וחיבור מהיר לאינטרנט.

בני דור ה-Z נולדו וגדלו בתוך עידן הדיגיטל והרשתות החברתיות, הם מחוברים כל הזמן לטלפון הנייד ולרוב הם מאמצים במהירות את הטכנולוגיות החדשניות ביותר. בשנים האחרונות בני דור ה-Z החלו להשתלב בשוק העבודה, ורבים מבני דור זה מעוניינים לעבוד בהייטק, לכן המעסיקים מתמודדים עם הציפיות, הערכים והמאפיינים התעסוקתיים והפסיכולוגיים של בני דור זה.
מאפיינים תעסוקתיים של בני דור ה-Z
חוקרים רבים בודקים וחוקרים את מאפייני דור ה-Z, ועל פי מחקרים עדכניים שהתפרסמו בשנים האחרונות ניתן ללמוד כי העובדים מדור ה-Z גדלו בעידן הטכנולוגי המתקדם לכן הם חשים ביטחון רב עם טכנולוגיות חדשות, והם מחפשים מקומות עבודה שיתאימו לערכים הייחודיים שלהם.
המאפיינים התעסוקתיים הייחודיים לבני דור ה-Z הינם:
- חיפוש עבודה בהייטק כדי לעבוד בסביבה מודרנית וחדשנית וליהנות מתנאי שכר מתגמלים.
- רצון לעבוד בעבודה משמעותית שאינה חוזרת על עצמה.
- חיפוש עבודה המאפשרת גמישות ויצירתיות.
- רצון להתנסות במגוון עבודות ותפקידים.
- דרישה לתפקיד המאפשר חיבור אישי בשילוב עבודה דיגיטלית.
- חיפוש עבודות המאפשרות איזון בין הבית לבין העבודה.
- חיפוש תפקידים ומשרות המאפשרים למידה והתפתחות אישית.
- רצון לעבוד תחת מנהלים אותנטיים בעלי ערכים כמו כנות, יושרה, שקיפות וכד'.
- צורך בפידבק ומשוב מהיר, בזמן אמת ובאופן מתמשך.
- נטייה למעורבות גבוהה במקום העבודה מתוך רצון להשפיע.
כמו כן, בני דור ה-Z הם עובדים איכותיים המסוגלים לבצע מספר משימות במקביל, כלומר יש להם יכולות מולטי-טסקינג, מאחר שהם רגילים לעבוד עם מספר מסכים במקביל, לכם הם מסוגלים לעבור בקלות בין משימות שונות. כמו כן, הם נוטים ליזמות, בעיקר יזמות טכנולוגית, על מנת להצליח מבחינה כלכלית בגיל מוקדם ככל שאפשר.
התמודדות המעסיקים עם עובדים מדור ה-Z
בני דור ה-Z משתלבים בשוק העבודה, ובגלל המאפיינים הייחודיים שלהם רבים מהם מבצעים חיפוש עבודה בהייטק, כדי להרוויח היטב, ליהנות מרווחה כלכלית, לעבוד בסביבה צעירה ומתקדמת טכנולוגית ומסיבות נוספות. יחד עם זאת, בני דור ה-Z אינם מעוניינים לעבוד באותה עבודה כל חייהם והם מעדיפים להתנסות בעבודות שונות כדי להתפתח מקצועית ואישית.
המעסיקים נדרשים לבצע התאמות במקום העבודה כדי לאפשר לבני דור ה-Z לבוא לידי ביטוי ולהשתמש ביכולות הייחודיות שלהם לטובת החברה והמעסיק. כך לדוגמה, חברות הייטק מציעות לבני דור ה-Z תפקידים מעניינים ומאתגרים בעיקר במחקר ופיתוח תוכנה, תנאי שכר מתגמלים, סביבת עבודה מודרנית, תחושת שייכות ותרומה לקהילה, גמישות בעבודה ותנאים נוספים כדי למשוך ולגייס אותם בקלות.
המנהלים הבכירים בחברות ההייטק משנים את סגנון הניהול כדי לעבוד נכון עם העובדים החדשים מדור ה-Z, ועליהם לספק מושב מתמשך, לשמור על תקשורת בין אישית פתוחה וטובה, להיות קשובים יותר לצרכים הייחודיים של העובדים ולרתום אותם נכון לטובת השגת מטרות הארגון.