הגדרת תפקיד בחוזה עבודה

אחד הנושאים אשר יוצרים קונפליקטים רבים בין מעסיקים לעובדיהם טמון בנושא הגדרות תפקיד העבודה. מי מאיתנו לא שמע על מתמחה שנדרשה להכין קפה כל היום, או מנהלת משרד שהתבקשה להוציא את הילד של הבוס מהגן? אז זהו, שיש דרך פשוטה למנוע את פערי הציפיות האלו, ועל כך נדבר מיד. 

חוזה עבודה


כיצד לבנות הגדרת תפקיד?


הבסיס לאידיליה המשרדית ולתאום הציפיות ההכרחי כל כך טמון בהבנת החשיבות לנושא הגדרת התפקיד. גישות דוגמת "עם הבוס שלי זה לא יקרה", "אין טעם לכתוב את זה" או "אני לא רוצה להעלות דרישות עוד לפני שהתחלתי לעבוד" עלולות להוביל למשבר בעתיד. אז איך בונים הגדרת תפקיד? ובכן, הגדרת התפקיד כדאי לבנות באמצעות סעיפים שונים הקשורים בעבודתו של המועמד, הן ברמת המאקרו והן ברמה הפרטנית יותר.

דוגמאות לסעיפים שכאלו: יעדי התפקיד, מטלות ומשימות במסגרת התפקיד, כפיפות וממשקי עבודה, פרמטרים להצלחה/כישלון, השכלה, הכשרה ותעודות נדרשות, היקף משרה, שעות עבודה, תנאי שכר, תנאים סוציאליים, הטבות ובונוסים וכו'.


תהליך בניית הגדרת תפקיד


תהליך הגדרת תפקידים מתחיל בדו שיח וחייב להסתיים ביצירת מסמך הגדרת תפקיד רשמי וברור עליו חותמים כל הצדדים הרלוונטיים.

כנקודת פתיחה לתהליך, יציג המנהל / הממונה הישיר של המועמד להעסקה את האופן שבו הוא רואה את הסעיפים השונים שהזכרנו לעיל (ורבים נוספים), יציג את הלך המשרד בעניינים כאלו ואחרים ואת המטלות שעל העובד/ה יהיה לבצע במסגרת תפקידו.

בשלב זה, המועסק יורשה לחוות את דעתו, ובמידה וקיימת אי הסכמה בנושאים אלו ואחרים, יתקיים דיון בניסיון למצוא פתרון לשביעות רצון שני הצדדים. חשוב להבין, הגדרת תפקיד חשובה לא רק לעובד, אלא גם לארגון עצמו, על מנת לשמר על סדר, אחידות, גבולות ברורים והישגים מקצועיים, בלי קשר לעובד ספציפי, יכולותיו וכישוריו.


הגדרת תפקיד לדוגמה


כדי להבין טוב יותר את פני הדברים, נציג בפניכם הגדרת תפקיד דוגמא. אז אנחנו נמצאים במשרד מכירות (הדרך הטובה ביותר להציג דוגמה ברורה בפשטות ובאופן אותו ניתן יהיה ליישם גם לגבי הגדרת תפקיד בחוזה עבודה במשרה המשתייכת אל תעשיית ההייטק), בשיחת הגדרת תפקיד למנהל תיק לקוחות חדש. השיחה מתנהלת בין מנהלו הישיר העתידי של המועמד, ובסיומה מועלים הפרטים על הכתב לפי הסעיפים הבאים:

  • יעדי התפקיד: העובד יכיר את הנהלים, היעדים, המחירים וכו' וישפר את מדדי המכירות שלו מדי חודש.
  • מטלות ומשימות: העובד ירחיב את מעגל הלקוחות שלו, ינהל מו"מ, ידאג לכל האלמנטים הכרוכים בהוצאת הנופש לפועל. על העובד לא יוטל לבצע מטלות שלא קשורות לתפקידו כמנהל תיקי לקוח.
  • כפיפות וממשקי עבודה: לעובד יוצמד חונך מעובדי המשרד לאורך תקופת הכשרתו. העובד יעבוד מול כל גורמי הנופש הרלוונטיים.
  • פרמטרים להצלחה: מכירה בסך של 500,000 ₪ ומעלה החל מחודש העבודה השני, תוך עלייה מדי חודש בשיעור של 10% לפחות.
  • תנאי העסקתו: העובד יזכה לשכר בסיס כמפורט בחוזה העסקה, בונוסים, חופשות ותנאים סוציאליים כפי שמחויב בחוק.

אל תתנו לפערי גישות לחרב את סביבת העבודה שלכם. בונים מסמך הגדרות תפקיד מסודר וחוסכים מחלוקות עתידיות. בהצלחה!

מידע על טבלאות שכר >>

חזרה חזרה

facebook | LinkedIn שתף ב
צרו קשר עם מומחה השמה
File Size: 3000KB Max
File Types: .doc
*שדה חובהשלח פנייה