מערכת נהיגה אוטומטית - חידושים וסיכונים
תעשיית הרכב עוברת שינויים רבים ומשנה את פניה. עוד ועוד אנשים בוחרים לרכוש את הרכבים החשמליים במקום רכבים עם מנוע בעירה רגיל, ויש כבר לא מעט דגמים של רכבים עם מערכות נהיגה אוטומטית, כלומר מכונית אוטונומית המסוגל לנווט את דרכה לבד וללא אחיזת ההגה ותפעול המערכות על ידי הנהג. נכון, מערכת נהיגה אוטומטית היא ללא ספק טכנולוגיית העתיד, אך למרות החידושים הרבים שהטכנולוגיה מביאה איתה יש להתייחס גם לסיכונים האפשריים.
לנהוג בלי עיניים על הכביש
ברוב המכוניות שיוצרו בשנים האחרונות יש מערכת בקרת שיוט אדפטיבית שבה ניתן לקבוע את מהירות הנסיעה ברכב, והמכונית שומרת על המהירות שנקבעה והיא מסוגל להאט את הרכב אם יש רכב לפניו. במערכות החדשניות יותר הנהג יכול לשחרר אחיזה מההגה לפרקי זמן קצרים ובדרך כלל יש מצלמה ייעודית הבוחנת את הנהג ומוודאת שהוא לא נרדם ועיניו מכוונות לכביש.
מערכת נהיגה אוטומטית היא טכנולוגיה מתקדמת יותר, ורכבים המצוידים בטכנולוגיה זו מאפשרים לנהג להוריד את ידיו מההגה בזמן נסיעה בכביש בינעירוני מהיר, גם לזמן ממושך. בעתיד הקרוב המערכת האוטונומית תוכל להחליף לגמרי את הנהג אך טרם נקבעו כללי הרגולציה, ויש עדיין חילוקי דעות לגבי היעילות והבטיחות בזמן נהיגה ברכב עם מערכת נהיגה אוטומטית.
מערכת נהיגה מתקדמת וחדשנית
כדאי לדעת כי מערכת נהיגה אוטומטית מבוססת על חיישנים שונים שתפקידם לקלוט מידע מהסביבה, מצלמות משוכללות וסורקי לייזר ורדאר. המידע עובר מאמצעי הקלט אל המערכות הממוחשבת המבוססת על בינה מלאכותית, והאלגוריתם המתקדם מעבד את המדע המגיע אליו מהרכיבים השונים ומנווט את הרכב בהתאם.
אגב, יש יצרני רכב שטוענים כי מערכת נהיגה אוטומטית חייבת לכלול רדאר כדי לנטר בדיוק רב את סביבת הרכב ולמדוד מרחקים באמצעות קרן לייזר מדויקת, ויש יצרנים אחרים, ובראשם טסלה, שהחליטו להסתמך בעיקר על מצלמות וחיישנים.
כך לדוגמה, היזם האמריקאי אילון מאסק החליט כי רכבי טסלה שהוא מייצר אינם זקוקים לרדאר, ולטענתו ניתן להסתפק במערך של 8 מצלמות משוכללות, וזאת בניגוד לדעה של המהנדסים בחברה. השיקולים ככל הנראה היו כלכליים והוצאת הרדאר אפשרת לחברה להפחית את עלויות הייצור. לאחר הוצאת הרדאר ממערכת הנהיגה האוטונומית המותקנת ברכבי טסלה, החברה קיבלה מאות תלונות מהלקוחות על כך שהמערכת האוטונומית השתבשה והתקבלו עשרות דיווחים על תאונות, חלקן הסתיימו במקרי מוות.
יתרונות רבים אך יש גם סיכונים
עוד ועוד יצרני רכב החלו לשחרר דגמים חדישים עם מערכות נהיגה אוטונומיות מתקדמות ומשוכללות. יצרני רכב מגרמניה החלו לשווק מאז מאי 2022 רכבים חדשניים עם יכולות נהיגה אוטונומיות ברמה 3, כלומר הנהג יכול לשחרר לגמרי את אחיזת ההגה, ובפועל הוא לא צריך להביט לכביש, אך החוקים עדיין מחייבים זאת.
אין אפשרות לעצור את הקדמה, וללא ספק נראה בעתיד הקרוב רכבים עם מערכת נהיגה אוטונומית מלאה, אך יש סיכונים מוחשיים לטכנולוגיה החדשנית. חברות הייטק מובילות בישראל נמצאות בחזית הטכנולוגיה והן מפתחות מערכות מתקדמות ואיכותיות יותר שיאפשרו לכולנו להגיע בבטחה ליעד, כאשר הרכב ינווט את דרכו לבד באופן מלא.