פודטק: כל האתגרים
ישראל נחשבת למעצמה מובילה בתעשיית הפודטק, ויש לה תפקיד מכריע בפיתוח פתרונות איכותיים וחדשניים על מנת להתמודד עם מגוון אתגרים סביבתיים ומצבי קיצון. תעשיית המזון היא אחת מהתעשיות הגדולות והמשמעותיות ביותר בעולם כולו, אך עד לאחרונה יצרני המזון נשענו על טכנולוגיות ותיקות ומסורתיות לייצור מזון, והטכנולוגיות ההיסטוריות ידועות בחוסר יעילותן, לכן היעד כיום הוא לפתח מוצרי מזון משופרים מבחינת איכות, בטיחות, יעילות סביבתית ועוד.
בתוך כך, תעשיית הפודטק בישראל מתמודדת עם אתגרים רבים ומגוונים, בין היתר בגלל רגולציה מכבידה, ולא פעם ההצלחה של חברת הפודטק תלויה בכללי הרגולציה, עלויות הייצור, ההשקעה המסיבית הנדרשת והסיכונים לכספם של המשקיעים.
אתגרים גלובליים, כלכליים, חברתיים וסביבתיים
תעשיית הפודטק בישראל מושכת משקיעים רבים וחברות רבות מפתחות פתרונות מתקדמים לתעשיית המזון, בין היתר כדי להבטיח ביטחון תזונתי לאוכלוסיית העולם ההולכת וגדלה מדי שנה. במציאות של היום, תעשיית המזון מתמודדת עם אתגרים סביבתיים רבים ומצבי קיצון כמו מגיפות גלובליות, אסונות טבע משמעותיים, מלחמות ועוד.
כמו כן, לאחר עשור שבו משקיעים רבים הזרימו מיליארדי דולרים לענף הפודטק, כיום המשקיעים נוטים להימנע מסיכונים כמו בעבר, ולמרות החדשנות הטכנולוגית בענף, קשה להפיק תזרים מזומנים מיידי בעיקר בגלל הרגולציה המכבידה ועלויות הייצור הגבוהות.
כדאי לדעת כי על פי דו"ח של חברת המידע העסקי פיצ'בוק (PitchBook), ההשקעות בתעשיית הפודטק ברבעון השני של שנת 2024 ירדו בכ-20% בהשוואה לרבעון הראשון. מגמה זו מעידה על החסמים של מסחור הטכנולוגיה והקושי של המשקיעים להרוויח כסף לאחר ההשקעה הגבוהה שלהם בחברות הפודטק.
ראוי לציין כי רוב החברות שעוסקות בתעשיית הפודקט בישראל מתמקדות במחקר ופיתוח, ולמעשה הן משאירות את ההתמודדות עם חסמי הרגולציה ועלויות הייצור והתמחור לשלבים מאוחרים. לכן, יש לא מעט חברות בענף זה המתקשות לשבור את תקרת הזכוכית ולהגיע לתהליכי הייצור וליצור הזדמנויות עסקיות ושיתופי פעולה עם חברות מזון בינלאומיות.
לשחק במגרש של הגדולים
כאמור, חברות הפודטק בישראל מתמקדות בעיקר במחקר ופיתוח של פתרונות טכנולוגיים לתעשיית המזון, אך מעטות החברות שעוברות לשלב הייצור. כלומר, רוב החברות בארץ בתחום הפודטק מוכרות את הטכנולוגיות שלהן לחברות מובילות בתעשיית המזון הגלובלית, אך כדי להצליח במגרש של השחקנים המובילים בתעשיית המזון החברות נדרשות לעבור לשלב הייצור ולמכור ישירות לצרכנים הסופיים, בדיוק כפי שעשו חברות מוכרות כמו ביונד מיט, אוטלי ועוד.
כדי לשחק במגרש של הגדולים חברות הפודטק בישראל חייבות להתמודד עם שלל אתגרים, בעיקר רגולציה מכבידה, עלויות ייצור גבוהות, קשיים בשרשרת האספקה, השקעות הולכות ופוחתות, סיכונים רבים, השפעה סביבתית, תמחור מוצרים יקר המקשה על הצרכנים לעשות שינוי וכו'.
לסיכום, תעשיית הפודטק בישראל ממשיכה להתפתח למרות הקשיים והאתגרים הרבים, והצפי הוא גידול בענף זה בשנים הקרובות בגלל הפתרונות המתקדמים והחדשנות הטכנולוגית שמאפיינת את ההייטק בישראל.