השפעת הקורונה על המסחר האלקטרוני וההשלכות לכך
הקדמה
התפשטות נגיף קורונה ברחבי העולם השפיעה על הכלכלה הגלובלית בתחומים רבים, ביניהם מסחר אלקטרוני. שכן, על מנת לקיים מסחר אלקטרוני תקין, מוצלח ויעיל, יש להמשיך את פעילות הייצור השוטפת, לשמור על רמות המלאי, לבצע משלוחים של המוצרים ולעמוד בזמני אספקה ללקוחות. לצד זאת, נפתחו הזדמנויות לעסקים מקומיים להרחיב או להעמיק את הפעילות שלהם באינטרנט ולהצליח "לשמור את הראש מעל המים".
הגבלת הטיסות ברחבי העולם
קיום של מסחר אלקטרוני עולמי תלוי במידה רבה בתנועה מסחרית והעברת משלוחים וחבילות ממקום הייצור והמרכזים הלוגיסטיים לכתובתם של הלקוחות. בעקבות הטלת סגרים ומגבלות על התנועה האווירית, נפגע מאוד מעבר הסחורות מה שמקשה על קיום סחר בינלאומי תקין.
צמצום בכוח האדם
ההנחיות של שמירה על ריחוק חברתי בגלל הקורונה גרמה לכך שמקומות עבודה רבים, בהם מפעלים וקווי ייצור, צמצמו את כמות המשמרות, ערכו פיטורים או הוציאו עובדים לחל"ת. התוצאה הישירה שנגרמה היא ירידה בתפוקה, מחסור במלאי ועיכובים בהזמנות. לכן, נראה שבעתיד יעברו מקומות ייצור רבים לעבוד עם מרכזים רובוטיים, מה שצפוי לצמצם את אי הוודאות ולקיים הזמנות סדירות.
הגבלת הייצור
אחת מההשפעות הבולטות של הקורונה היא פגיעה בכושר הייצור של ענפים רבים בתעשייה העולמית והמקומית. מדובר על ענפים רבים כמו תעשיית הרכב, תרופות, אלקטרוניקה, מתכות ועוד. זאת, לאור הקטנת הביקוש של הלקוחות, צמצום כוח האדם במקומות העבודה, חוסר בחומרי גלם וכדומה. הצפי הוא שהמשבר הנוכחי יוביל לחיזוק הייצור המקומי ולשימוש באמצעים טכנולוגיים של ייצור מתקדם.
איזה הזדמנויות נפתחו?
כדאי לציין שמשבר קורונה, לצד ההשלכות השליליות שלו, פתח גם לא מעט הזדמנויות עבור בעלי עסקים, סוחרים וחנויות מקומיות. שכן, סגירת בתי העסק השונים והטלת הגבלות על מכירה פיזית לקהל הרחב, הובילה עסקים רבים לפתוח להם חנות אינטרנט מקוונת המבוססת על ווקומרס ולהשקיע בפעולות שיווק דיגיטלי. לצד זה, הגבלות התנועה שמוטלות לסירוגין על ציבור האזרחים במדינה, מעלות את היקף הרכישות המבוצעות בצורה אלקטרוניות. כל אלה מאפשרים לעסקים אלה להמשיך ולהתפרנס באמצעות מכירות באינטרנט בתקופה לא פשוטה זו.
עליה במכירות איקומרס בישראל
צמצום הטיסות לחו"ל והחשש של ישראלים רבים להזמין מוצרים מאתרים שונים בחו"ל, העלתה את המכירות באתרי מסחר אלקטרוני מקומיים. כמו כן, חשוב לזכור שיש חלק גדול באוכלוסייה שחושש לצאת החוצה בגלל הסיכוי להידבק בקורונה, מה שגרם להם לעבור לקנות הכל דרך האינטרנט. מדובר על מוצרי מזון, ביגוד והנעלה, מוצרי קוסמטיקה, אלקטרוניקה וכדומה.
מה יקרה להיקף המכירות באינטרנט בהמשך
המעבר לצריכה מקוונת בעקבות הקורונה עשוי להשליך גם על העתיד ולהעלות במידה רבה את היקף המכירות באינטרנט, בכל התחומים. בהתאם, החנויות, הרשתות ובתי העסק יצטרכו להשקיע יותר בייעול שרשרת האספקה, משלוחים מהירים, אמצעי שיווק דיגיטלי, הגדלת שטחי האחסנה, שירות לקוחות איכותי וכדומה.