רכב חברה – האם זה באמת כדאי?
רכב חברה הפך כבר מזמן לסעיף נפוץ וחשוב בחוזי העסקה, ומי שמובילות את המגמה הזו הן חברות ההייטק. מדובר באפשרות שמוענקת לעובד, אך בצדה קיימות גם התחייבויות לא מעטות בעיקר בהיבט המיסוי.
כאשר מועמד למשרה מסוימת מנהל מו"מ על תנאי ההעסקה – סוגיית הרכב עולה לרוב על השולחן, ועל העובד-לעתיד לשקול האם ברצונו ללכת על מסלול קבלת הרכב.
מעוניינים לשלוח קורות חיים באתר?
במידה ואינכם רשומים, מלאו את הטופס וצרפו קורות חיים בעמוד ההרשמה
רכב חברה- נתונים סטטיסטיים על קצה המזלג
מנתונים על שוק הרכב הישראלי, נראה שרבים מנצלים את המסלול של קבלת רכב ממקום העבודה באופן מוגבר. אישוש לכך ניתן למצוא בנתוני הלמ"ס שפורסמו באוקטובר 2014, לפיהם הנסועה השנתית הממוצעת של רכב ליסינג בישראל היא 31.2 אלף קילומטרים, ו-27.7 אלף ק"מ בממוצע לרכב פרטי בבעלות חברה.
לעומתם, רכב בבעלות פרטית נוסע בממוצע רק 14.4 אלף ק"מ בשנה. עד כמה נפוצים רכבי הליסינג בכבישי ישראל ניתן ללמוד גם מנתוני חברת הדירוג Dun & Bradstreet, לפיהם חמש חברות הליסינג הגדולות בישראל החזיקו ב-2013 בצי של כ-200 אלף כלי רכב.
מה יקרה אם תחליטו לוותר על הרכב?
במקרים רבים מסלול רכב חברה הצמוד ניתן להמרה במסלול אחר, דוגמת הגדלה של סכום הברוטו המשולם לעובד. על פי רוב, ויתור על רכב צמוד יאפשר לכם להגדיל את השכר ברוטו בכ-2,500 - 3,500 ש"ח (נכון ל-2015).
במקרה שבו הגעתם לראיון עבודה דרך חברת השמה – הנסיון הרב של מנהלת ההשמה יוכל לעמוד לצדכם בזמן ניהול המו"מ על התנאים השונים, ובהם גם הרכב הצמוד. מנהלת ההשמה תוכל אף לעדכן אתכם מראש בנוגע למדיניות החברה בסוגיית הרכב הצמוד לעובדיה מהן האפשרויות השונות.
סוגיות שכדאי לברר לפני קבלת הרכב
- האם ישנן הגבלות כלשהן לשימוש ברכב – דוגמת מספר ק"מ שנתי או כמות דלק מסוימת? מי נושא בעלויות השימוש במקרה של חריגה מההגבלות ומהן העלויות הללו?
- מי רשאי לנהוג ברכב? האם רק העובד או גם בן/בת הזוג, או אולי כל בני המשפחה בעלי רשיון נהיגה?
- מהי המדיניות לגבי השתתפות העצמית במקרה של תאונה?
- מהי המדיניות לגבי אחריות לטיפולים שוטפים ברכב?
על פי רוב, הסכמי ההעסקה מעגנים לפחות חלק מהסוגיות הללו, אך כדאי לדעת עליהן מראש על מנת שלא להיות מופתעים בהמשך.
תכירו עוד "נוסע סמוי" – מס הכנסה
בעת קבלת רכב צמוד כחלק מתנאי ההעסקה, על העובד לקחת בחשבון שיש לו עוד שותפים בהטבה – מס הכנסה. רשויות המס מתחשבות ברכב הצמוד כשווה-ערך לכסף, ומטילות על העובד מיסוי בהתאם לשווי ההטבה. במקרים רבים נוצר מצב שבחירה במסלול הרכב הצמוד גורמת לעובד לקפוץ במדרגות המס שהוא משלם.
המס על הרכב הצמוד מחושב על פי המחיר הגבוה מבין שתי אפשרויות: העלות של הרכב הצמוד למעביד, או מחיר השוק של המכונית (שווי המס לרכב הוא 2.5% ממחיר הרכב לצרכן).
תקנות המס הירוקות מעודדות שימוש בכלי רכב היברידיים שאמנם נחשבים יקרים יותר, אך שימוש בהם מקזז מעט מהמס המשולם עליהם. באתר רשות המסים, ניתן לחשב את שווי השימוש ברכב ולדעת בדיוק כמה כסף זה יגרע מהנטו.
לעניין המיסוי חשוב להזכיר שני חריגים - רכב תפעולי או רכב עבודה (דוגמת טנדרים של טכנאים ומתקינים) – שנחשבים כמיועדים לצרכי המעביד בלבד ולא משמשים את העובד מחוץ לשעות העבודה. כלי רכב שכאלה לא נחשבים כהטבת שכר ולפיכך הם אינם משפיעים על המס שהעובד משלם.
במרבית החברות ישנה אחידות בדגמים הניתנים לעובדים, ורשימת הדגמים המוצעים היא על פי מדרגי התפקידים בחברה. חשוב לזכור כי לבחירת הדגמים ישנם שיקולים שלא נוגעים ישירות לעובד - דוגמת צריכת הדלק, שבארגון עם כמה מאות כלי רכב יכולה להיות סעיף משמעותי ביותר בהוצאות החברה.
במרבית החברות העובדים יכולים לבחור מתוך רשימת דגמים מצומצמת, ולעתים אין אפשרויות בחירה, אלא דגם אחד.
למה כן כדאי לקחת רכב על חשבון החברה?
רכב חברה מאפשר לעובד לקבל הטבה שמשמעותה העיקרית היא "ראש שקט", שכן הטיפולים הביטוחים והעלויות אינם "כאב הראש" שלו, אך הדבר לא פותר אותו מנסיעה בטוחה. שיהיה בהצלחה וסעו בזהירות!
למבחר משרות דרושים הייטק >>>