כיצד מוצאים עבודה בעזרת רשתות חברתיות
גם אם לא התאמצנו לפתוח כרטיס חבר ב- Facebook, או שאין לנו מושג מה זה Linkedin ומעולם לא ידעו כיצד להשתמש ב- Twitter, אין לנו ברירה אחרת אלא להכיר בעובדה שהרשתות החברתיות שולטות והן לא רק שולטות בדרך התקשורת שלנו עם חברים חדשים או מכרים ותיקים, הן כנראה גם משמעותיות במציאת עבודה.
הגישה של חיפוש משרות פנויות על ידי כתיבת קורות חיים על פי הכללים, הוספת מכתב פתיחה מרשים ושליחת קורות חיים למשרה שמצאנו באינטרנט היא עדיין הכרחית, אבל היום כבר לא יושבים מול מסך המחשב ומחכים שמישהו יחזור אלינו. אנחנו יכולים להיות פעילים ואפקטיביים הרבה יותר בזכותן של הרשתות החברתיות.
לפני שנדבר על היתרונות והדרכים למציאת משרות פנויות דרך הרשתות החברתיות, חשוב מאוד לזכור שבדרך כלל ישנן פחות משרות פנויות יחסית לכמות האנשים שמחפשים עבודה, ובמיוחד כשמדובר על משרות פנויות בתעשיית ההייטק, הביוטק, השמת בכירים, או בחיפוש משרות של תוכניתנים או מתכנתים. אין ספק שהתחרות בתחומים אלו היא גדולה מאוד, אבל גם במקצועות אחרים במציאות הישראלית כיום, זה לא כל כך פשוט למצוא עבודה שתענה בדיוק גם על הצרכים וגם על החלומות שלנו.
כדי להשיג את עבודת חלומותיכם, עליכם להפוך להיות היוזמים במציאת העבודה ולהפסיק לחכות שחברות השמה, או המעסיקים הפוטנציאליים ישימו לב, במיוחד אליכם, מבין אלפי קורות החיים שנשלחים אליהם מידי יום ביומו.
פניה לרשתות החברתיות הופכת להיות חלק מהשיטות שבהם גם חברות השמה וגם עובדי משאבי אנוש, או המעסיקים משתמשים כדי לבצע מיון ראשוני למציאת העובדים המתאימים להם באופן ספציפי. הרבה פעמים חברות ההשמה או המעסיקים משתמשים ברשתות החברתיות כדי לנפות חלק מקורות החיים שנשלחו אליהם. בארה"ב חיפוש עובדים דרך רשתות חברתיות נפוץ יותר, אבל גם בארץ תופעה זו מתחילה לצבור תאוצה.
הגיע הזמן לפתוח את הראש ולחשוב קצת אחרת לגבי הדרכים שבהן אתם יכולים למצוא את העבודה הבאה שלכם. כמובן שעליכם להמשיך ולהגיע לחברות השמה, לענות למודעות דרושים, לשלוח קורות חיים, להשתתף בירידי תעסוקה וכדומה, אבל היום כדאי לכם להשקיע לא פחות ביצירת קשרים דרך הרשתות החברתיות ובמיתוג עצמכם.
רבים חושבים שהמשרות הטובות ביותר אינן מפורסמות באינטרנט ויכול להיות שהם אפילו צודקים; יכול להיות שהמעסיקים הפוטנציאליים או חברות המיון וההשמה יעדיפו לחפש ב- Facebook או ב- Linkedin את העובד הבא שלהם, לפניי שהם בכלל מפרסמים את המודעה ומבול של קורות חיים נופל עליהם מתוך המייל.
אם אתם מחפשים עבודה בימים אלו, עליכם ליצור בהקדם האפשרי דף בכל אחת מהרשתות החברתיות שאתם מכירים ובדף זה לפרסם את עצמכם, ולא רק לפרסם, אלא גם למתג את עצמכם בצורה הטובה ביותר כדי שהמעסיקים שאולי מחפשים אתכם דרך הרשתות יחשבו שאת/ה הם העובדים הכי טובים בשבילם.
עליכם לגרום למעסיקים הפוטנציאלים להתאהב בכם עוד לפני שהם פגשו אתכם פנים מול פנים, ואת זה אפשר לעשות היום באמצעות כתיבת קורות חיים מקצועית בדף הבית שלכם שנמצא ברשת החברתית. גם כתיבת בלוג מאפשרת לכם להציג את הידע שיש לכם בנושא שנוגע כמובן לתחום העבודה שאותו אתם מחפשים, וזאת באמצעות כתיבת רעיונות, דעות, עדכונים, ניסיון תעסוקתי ועוד, כאשר בדף הבית ברשת החברתית אתם מכניסים לינק לבלוג שלכם.
שימוש ב- Twitter יכול מאוד לעזור במציאת עבודה: קודם כל עליכם להגיע למצב שתהיה לכם מעין ביוגרפיה קצרה על הדברים שעשיתם עד היום, פרטים על המיקום שלכם, לינק לאתר שאליו המבקרים יוכלו להגיע כדי לקבל יותר מידע עליכם ועל הניסיון התעסוקתי שלכם. במקרה כזה אפשר להכניס לינק לבלוג שלכם, או לרשת החברתית שבה אתם מופיעים יחד עם תמונה שלכם, כך תהיה לכם הזדמנות טובה יותר ליצור מערכות יחסים עם אנשים שיש להם פוטנציאל להעסיק אתכם.
הרשת החברתית Linkedin נחשבת לרשת מקצועית יותר מאשר ה- Facebook. לרשת זו מגיעים המעסיקים וחברות ההשמה כדי לחפש עובדים במיוחד בתחום של השמת בכירים, וזאת בזכות העובדה שיצא לה מוניטין על כך שהטובים והמקצועיים ביותר נמצאים שם.
אם תדעו כיצד להשתמש נכון ברשת חברתית זו אחוזי ההצלחה שלכם במציאת עבודה יגדלו. החוכמה העיקרית ברשת Linkedin היא לדעת לעשות שימוש נכון במילות המפתח. הרשת משתמשת במנוע חיפוש לכן כאשר את/ה ממלאים את הפרופיל שלכם אתם צריכים להשתמש במילות המפתח הנכונות שיתאימו למילות המפתח שחברות ההשמה או המעסיקים ישתמשו בהן כדי למצוא אתכם. מלבד זאת כדאי לכם לבקש המלצה אחת ממנהל או חבר שיתנו לכם את המספר "1" או את הגרפיקה "אגודל למעלה" כדי לעשות את הרושם החיובי הנחוץ על אלו שיגיעו לביקור וירטואלי.
בנוסף לכך, ברשת החברתית Linkedin אפשר ורצוי להצטרף לקבוצות מקצועיות הקשורות לתחום שבו אתם מחפשים עבודה, הצטרפות זו תעזור לכם להיחשף לאנשים ולמשרות חדשות שמתפרסמות בתוך הקבוצה. לפעמים ניתן אפילו ליצור שיתוף פעולה עסקי עם אחד האנשים שבקבוצה ולהפוך לבעלי עסק משלכם.
רשת Linkedin היא רשת מקצועית מאוד ואנשים שם נוהגים בזהירות רבה בנוגע למי שהם מצרפים לקבוצה שלהם. לכן כדאי לכם להיות כמה שיותר עדכניים ברשת זו וגם להיות מחושבים ושקולים ביחס למידע שאתם מפרסמים על עצמכם. הדבר נכון גם לגבי הבלוגים שלכם, גם אם הם רשומים במקום אחר ואתם חושבים שאין סיכוי שמישהו מהמגייסים יגיע אליהם ברשת או יטרח לקרוא אותם.
רשת ה- Facebook היא רשת חברתית בטבעה ולכן היא עוזרת יותר במציאת חברים חדשים ובשמירת קשר עם חברים ישנים. המגייסים שמחפשים עובדים עושים זאת בדרך כלל באמצעות חברים וקשרים, לכן עליכם להיות מאוד זהירים בנוגע לתמונות ולתכנים שאתם מעלים לרשת. במידה ואתם משתמשים ברשתות חברתיות כדי למצוא עבודה, או כדי לפרסם את הכישורים שלכם, עליכם לזכור כל הזמן להישאר כמה שיותר מקצועיים ורשמיים. גם אם מאוד בא לכם, כאן אין מקום לפרסום תמונות מביכות מהמסיבה האחרונה שהייתם בה, או לכתוב הודעות אישיות שיכולות להישמע פרובוקטיביות או לפגוע בשמכם הטוב. הרשת החברתית הופכת לכרטיס הביקור שלכם, לכן הדף שלכם באותה הרשת חייב להיות נקי, ענייני ומקצועי ככל האפשר, וכן יש כאן מקום לשמירה על יצירתיות וראש פתוח, אבל הכול כמובן למען מטרה אחת ויחידה - יצירת הרושם הטוב ביותר עליכם לא רק כאנשים חברותיים ומעניינים, אלא גם כעובדים עם הפוטנציאל הכי גבוה.