מישהו לחשוב איתו
"הפגישות האלה זו ההזדמנות היחידה שלי לעצור ולחשוב..." הוא נופל אל הכיסא ונושף.
"למה?"
"את יודעת, הדברים מורכבים, לא עם כל אחד אפשר לדבר פתוח, בטח לא עם המנהלים שכפופים לי, ויש קולגות שלא מתמצאים בתחום שלי באותה רמת מקצועיות- שהם יכולים לתת לי קונטרה טובה לדרך שאני בוחר בה."
מוכר גם לכם?
כשיש לכם התלבטות ניהולית, עם מי אתם מתייעצים? קולגה מההנהלה, אחד המנוהלים על ידכם, חבר שעבדתם איתו, בן / בת הזוג שלכם.
תהיה התשובה אשר תהייה, כשמדובר בהחלטה משמעותית - אסטרטגיית שיווק, מבנה היחידה, התמודדות עם עובדים, פיתוח עסקי, או כניסה לשוק חדש- התייעצות חלקית לא תספק מענה מקיף שעל בסיסו אפשר לבנות תהליך מלא.
תפקיד ניהולי מורכב מדילמות והחלטות על בסיס יומיומי. את רובן המוחלט מקבלים מנהלים בכירים לבד. זה בא עם התפקיד.
להתייעצות יש ערך גבוה- היא מחייבת אותנו לעצור, להתמקד ולחשוב, מרחיבה את זוויות הראייה, מאפשרת לשקול היבטים שלא חשבנו עליהם, אנחנו מקבלים מניסיונם של אחרים.
יחד עם זאת, התייעצות פתוחה וכנה בחברה יכולה להיות מורכבת. בניהול בכיר לפוליטיקה הפנימית יש משקל גבוה, קיים חשש מחשיפה ניהולית – אישית או מהעברה של פרטי השיחה אל גורמים אחרים בחברה.
התייעצות – מה האפשרויות העומדות בפניכם
מנהל בחברה כמנטור- אם ישנו מנהל שאתם מעריכים עסקית / מקצועית / ניהולית ניתן לפנות אליו ולבקש פגישות קבועות להתייעצות וצמיחה ניהולית- מקצועית. זהירות- הפגישות הללו משאירות רושם על המנטור- וסביר להניח שברגעי קבלת החלטות ניהוליות בחברה הוא יושפע מהן. זה יכול להיות יתרון אדיר- בהנחה שהפגישות מוצלחות, ואתם נתפסים טוב בעיניו. אבל זה גם יכול לעבוד הפוך...
מנהל/ת משאבי אנוש- ישנם נושאים בהם לאנשי משאבי אנוש יתרון מובהק והראייה והנסיון הארגוני שלהם יכולים להיות נכס עבורכם- ליווי תהליך שינוי, תוכנית לגיבוש ההנהלה, משוב למנהל שלא עומד ביעדים ועוד.
יועץ מומחה- חיצוני- היתרון שבהתייעצות עם מומחה היא שחלק מתפקידו הוא להישאר מעודכן בתכנים, בשיטות, הוא פוגש חברות שונות ובעל ראיה מרוחקת מהחברה.
המנוהלים על ידך- זה יכול להיות מנהלים או עובדים שמכירים טוב את השטח וסביר להניח שיש להם מומחיות בתחומם. צריך להיזהר- מלחשוף התלבטויות שיכולות לייצר אי וודאות או אי נוחות כלפי הביטחון בך או במקום העבודה. וכמובן- זהירות מחשיפת פרטים חסויים ותוכניות שעוד לא הושקו על ידי ההנהלה.
איך לעשות את זה נכון:
החלטתם להתייעץ עם משהו? מצוין, כמה דגשים
מיקוד המטרה, התוצאה אליה אתם רוצים להוביל – במסע מהסוג הזה חשוב שהיעד יהיה ברור (גם אם יתעדכן לאורך הדרך), כי לאורך זמן סוטים מהמסלול הברור וחוזרים אליו.
בחינת סיכונים וסיכויים – בבחירת היועץ. אם מדובר במנטור, איש מש"א או יועץ חיצוני.
לתאם ציפיות עם היועץ – מה המטרה המרכזית, מה הציפייה שלכם ממנו בנוגע לתכנים, דיסקרטיות, שימוש בתכנים מהפגישות (לדוגמא, אם המנטור מזהה בעקבות השיחות בעיה ברמת החברה), התדירות.
התמדה לאורך זמן – עקביות היא שם מפתח בייעוץ טוב. עם הזמן תכירו זה את זה, ותוכלו לקבל ערכים מוספים מהייעוץ- מעבר לנושא עצמו. סיימתם נושא אחד? עיברו לנושא הבא.
סיכום – סיימתם שלב, או שסיימתם את תהליך ההתייעצות- אל תוותרו על סיכום. הסתכלו על הדרך ועל האופן- מתי היה קשה, איפה היה קל, מה הפתיע אתכם או מה למדתם לאורך הדרך. יש לזה ערך גבוה שילווה אתכם שנים הלאה.
לסיכום,
כמנהלים בכירים האחריות היא שלכם. ההתייעצות עוזרת לכם לבחור בדרך מדויקת ומותאמת את הצעדים הניהוליים.